среда, 13 марта 2013 г.

Would  rather (+infinitive without to)


















I. Complete the sentences using would rather and the verb given. Use each verb only once.

listen    do       not  play          go        have    stay

Model: What would  you  like  to  drink ? Would  you  rather  have (you) wine or beer ?
1.”Shall  we  go  out  this evening ?”  “I  think  I ………. at  home.”
2. It’s  a  beautiful  day.  Shall we go to the beach  or ……….. (you)  to  the country ?
3. “Would  you  like  to  watch  TV ?”  “I …………to some music.”
4. We could  wait  for  the  next  bus  or  walk  home.  What  ……(you) ?
5. The weather is  too  hot  for  me. I  ……… tennis this   afternoon.
II. You  are  speaking  to  your  friend. Complete  the sentences  using I’d  rather you & the past  form of  the  verbs given  below. Use  each  verb  only  once.

      come   not open    stay      phone     not turn on

Example: You  could  go  now  if  you  want  to,  but  I’d  rather  you  stayed  a  bit  longer.
1………  the  window. I’m  rather  cold. 2. I  could  phone  the  restaurant  if  you  like,  but  ………..  them. 3. ………. TV if you don’t mind. I’d got a terrible  headache. 4.“Shall I come & see you tomorrow morning ?”- “…… in the afternoon. I’ll  be  quite  busy  in  the  morning.”


Had  better (+infinitive without to) expresses a strong  recommendation ib a particular situation.
·         I’m going to an interview. Id better iron my shirt.             (‘d better=had better)
·         It’s going to be cold tonight. We’d better turn on the heating.
We always use had (not have) with better in this structure, but the meaning is present or future, not past.
We form the negative with had better not.
·         We’d better not be late.
Had better often suggests a kind of thread/warning, and is stronger than should or ought to

1.Fill  in  the  gaps, using  Had(‘d)  better +  bare  infinitive
1.A letter won’t reach Jane in time.-You … her a wire,then.2.Mother can’t go shopping. She’s still  busy.-You … instead of her there, then.3.I can’t go yet. It’s raining.-You …until  it  stops, then.4.My aunt has a very weak heart.-She…a physitian,then.5.I’m going to catch the 8o’clock train.-You …up, then.6.I  won’t buy  his  raincoat. I don’t  like  the  colour.- You …another one, then.7.I’m  not sure I want to go.I … at home,then.8.I wouldn’t like to go by bus. Buses are awfully crowded on Sunday.I … by train,then.9.We did enjoy theEnglish party at your school. We … one at our school, then.10.I’m going to buy a ball. My sister will be eight in September.You …. her a schoolbag.11.You … down  to your cabin. The sea is a bit rough.- I’d rather stay  on  deck. Im in need of fresh air.
2.Translate the sentences:
1.Вы  бы  лучше  держались подальше  от  этого  человека. 2.Ты  бы лучше  предложил что-нибудь еще.3.Ей бы лучше не обращать на это внимание.4.Ей бы лучше помолчать. 5.Ему  бы  лучше остаться  в  постели. 6.Им  бы  лучше  оставить  эту  тему.

3.Complete  the sentences using  had better and the verbs in the box.

Example: The phone is ringing. I’d better answer it.

park      stay      hurry     answer    put out     be     not leave 

1.      The knife is very sharp. You ___ careful  when you use it.
2.      Oh no! Look! There’s a ‘No Parking’ sign here. We ___ somewhere else.
3.      You’re not very well. I think you ___ in bed  today.
4.      We’re late. We ___.
5.      There’s a lot of crime to this area. We ___ any doors or windows unlocked.
The plane is just going to take off. You ___ that cigarette.

вторник, 4 декабря 2012 г.


Learn the real language: Money

Британские фунты и пенсы
Эти слова и выражения используют в реальной жизни в сегодняшней Англии, когда речь заходит о деньгах:
  • dosh, dough - разг. деньги
  • а fiver - разг. пятерка (банкнота достоинством 5 фунтов)
  • a tenner - разг. десятка (банкнота достоинством 10 фунтов)
  • a quid - разг. фунт стерлингов
  • a ton - разг. сотня фунтов
  • A grand - разг. 1000 фунтов
  • loose change - мелочь, разменная монета
  • coppers - разг. медяки, медные монеты достоинством 1 и 2 пенса
  • plastic - разг. дебитовая (кредитная) карта


    Когда денег много, мы говорим
  • She's loaded. - У нее куча денег.
  • He's stinking rich. - Он купается в деньгах.

    Правда, многим богатство только снится...
  • I'm skint. - шутл. разг. У меня нет ни гроша.
  • I'm broke. - Я разорен.
  • I can't afford it! - Я не могу себе этого позволить.
  • They don't have two pennies to rub together. - Они не могут свести концы с концами.
  • They get paid peanuts! - Им платят гроши!
  • The business went bust. - Предприятие признано банкротом.
  • He lost his job. - Он потерял работу.
  • to go on the dole - получать пособие по безработице
  • trustafarian - иждивенец


    Так порой говорят и о бедных, и о богатых
  • He never buys a round. - В пабе он никогда не покупает спиртное на всю компанию.
  • He's really tight / tight fisted / stingy. - Он невероятно скупой (настоящий скряга).


    А так - о дороговизне жизни
  • That piano's worth a fortune. - Это пианино стоит целое состояние.
  • It cost an arm and a leg! - Это стоило огромных денег!
  • That restaurant's a real rip-off! - В этом ресторане дерут втридорога!
  • Last bill completely cleaned me out. - После оплаты последнего счета я на мели/остался без гроша.
  • I blew my salary on a new hi-fi. - Я спустил всю зарплату (потратил ее на аппаратуру).











  • понедельник, 12 ноября 2012 г.

    Примеры олимпиадных заданий и рекомендации по их выполнению

    Reading Comprehension.Задания на понимание содержания текста и его интерпретацию. Рекомендации по выполнению заданий.

    1. Начните выполнение задания с ознакомительного чтения. После первого прочтения текста постарайтесь ответить для себя на общие вопросы по содержанию: Какова главная тема? Какая ещё информация приводится в тексте: причины, следствия, тенденции явления, примеры?Постарайтесь также определить, что вызвало у вас наибольшие трудности – понимание сюжета текста и его деталей, лексика, грамматика и.т.д. 
    2. Не рекомендуется выполнять задания по выбору правильного ответа, не дочитав текст до конца или прочитав его только один раз: даже если вы поняли в основном содержание текста, какие-то детали сюжета могут ускользнуть от вашего внимания. После первого прочтения ознакомьтесь с заданием и определите, касается ли оно общего понимания текста или деталей его содержания.
    3.  Прочитайте текст во второй раз, стараясь глубже понять его содержание и догадаться по контексту о значении незнакомых слов и выражений.
    4. При выполнении задания № 1 (на понимание основного содержания и выбор правильного ответа из нескольких предложенных) обратите внимание на лексические тонкости формулировки: они не цитируют текст, а перефразируют содержащуюся в нём информацию. Иногда в формулировке неправильного ответа может содержаться лексика, встречающаяся в тесте, но не имеющая отношение к ответу на данный вопрос. В заключение, прочтите выбранный вами ответ на вопрос, убедитесь в том, что он соответствует вашему пониманию содержания прочитанного.
    5. При выполнении задания № 2 (на понимание деталей содержания и установление соответствия / несоответствия предложенных утверждений содержанию прочитанного) не забудьте дать обоснование, сделанного выбора. Помните о том, что вы получаете баллы только за правильно выполненные обе части данного задания: отсутствие обоснования, даже при правильном выборе утверждения «истинно / ложно», лишает вас баллов за данный вопрос.
       
    Ниже мы приводим примерный перечень тематики текстов, ситуаций общения и эссе, которые могут встретиться в олимпиадных заданиях:
    -Проблемы современной молодёжи.
    -Учёба, образование в нашей жизни.
    -Молодёжная мода.
    -Досуг современной молодёжи: хобби, интересы и т.д.
    -Современная семья: состав, стереотипы, тенденции.
    -Современный дом: концепции, характеристики, тенденции.
    -Внешность, характер: идеал красоты, стереотипы и т.д.
    -Средства массовой информации, телевидение, реклама в нашей жизни.
    -Достижения технического прогресса в нашей жизни: Интернет, мобильный телефон и т.д.
    - Спорт в нашей жизни: здоровый образ жизни, профессиональный и любительский спорт.
    - Каникулы, путешествия: индивидуальные предпочтения, национальные обычаи и традиции.
    - Еда, гастрономия: национальные обычаи и традиции, интернационализация кухни, здоровый образ жизни.
    - Праздники: национальные традиции и обычаи.
    - Здоровье: культ тела, здоровый образ жизни.
    - Экология, защита окружающей среды.

    Пример олимпиадного задания № 1 (Английский язык)

    Прочитайте текст и выполните задания к нему.
                                  Just how good are “healthy” ready meals?
              Bustling British life partly explains the growing reliance on ready meals. The challenge, however, is to find a ready meal that may actually do you some nutritional good. True, all supermarkets turn out their individual “healthy eating” ranges that are lower in fat than standard ready meals. Yet many still vary widely in the amount of salt and sugar they contain, are low in fibre and short on vegetables.
             Of course it is good to know that there are some people who really do want to make ready meals good for you. It was a healthy eating author, Ian Marber, who first launched his range of Food Doctor ready meals,
    For a start, you can see the food through the clear window on the package, and they come with the promise of no artificial colours or flavourings. You can trust that all the nutrients are well balanced.
            Other independent enterpreneurs are following suit. Stephen Purdew, the owner of the Champneys spa group, offers delicious, fresh meals created by top chefs from his resorts. Like Marber’s range, there are no artificial additives; just good, honest ingredients. And, not surprisingly, they stack up nutritionally.
            Supermarkets have been quick to recognize this trend for a better class of fresh-style, healthy ready meal and have been busy rustling up their own versions.
    Many of this new generation of “healthy” ready meals claim to be free of artificial colours and flavours and to provide a serving of vegetables towards our “five a day”. But the lack of consistency in their interpretation of the newly popular nutritionally balanced label can be confusing.
    Ответьте на вопрос по содержанию прочитанного текста, выбрав только один из предложенных ответов. Занесите выбранный вами ответ в таблицу.
    1. Why does the author think you can’t be sure that popular nutritionally balanced ready meals are really good for your health?                                                                                                      a)Such meals aren’t high in fruits and vegetables
      b)There is general lack of understanding of what a serving is
      c)Food development teams don’t have a clear definition of what nutritionally balanced really means.
      d)Nutritionally balanced ready meals don’t provide you with an adequate amount of all essential vitamins and minerals.                                                                                                        Прочтите утверждения и определите, имеют ли они отношение к содержанию текста («истинно / ложно»). Занесите выбранный вами ответ в таблицу. Обоснуйте свой выбор.
    2.  You can check the food offered by Ian Marber for nutrients only by poring over the labels.
      a) False b) True                                                                                                                           Аргументы : ___________________________________________________________
    3. Some nutritionally balanced ready to eat meals can appear just a nutritional rollercoaster.
      a) True b) False
      Аргументы: ____________________________________________________________
      Внимание! В таблице указаны правильные ответы!


        1
        2
       3
        c
        a
       a